Zo blijf je gemotiveerd tijdens jou healthy traject


YES, je hebt de keuze gemaakt om het roer om te gooien en de keuze gemaakt om een nieuwe leefstijl aan te leren! Je hebt de motivatie gevonden om te werken voor jou streefgewicht en je zit vol motivatie: IK KAN DIT! Maar, hoe houd je dit gevoel nou vast? Hoe blijf je nou gemotiveerd en voorkom je een ‘terugval’?
Natuurlijk zijn er miljoenen tips – maar helpen ze ook echt? Kijkend naar mijzelf heeft het echt wel even geduurd voordat ik doorhad wat voor mij echt als motivatie zorgde. En geloof me, zelfs nu is het soms nog moeilijk om gemotiveerd te blijven maar ook dat mag!
Ik hoor dus ook vaak terug van mensen, dat wanneer zij al verschillende diëten geprobeerd hebben, dat zij vaak na 2 á 3 weken alweer een terugval hadden. Ze vallen dan al vaak weer terug in hun oude patroon en vertrouwde patroon, en dat is heel normaal want dit ben je gewend.
Het vergt enige tijd voordat een nieuwe leefstijl ook echt ‘echt’ voelt en dat je het gevoel hebt dat het ook je eigen is. Het is namelijk ook niet niks om zomaar even je oude gewoontes en patronen om te gooien! Je kunt zelfs afkickverschijnselen krijgen zoals hoofdpijn of duizeligheid maar ook opspelende darmen. Schrik hier niet van want dat is echt heel normaal en het gaat ook vanzelf weer over!

Maar lieve lezers, met de tips die ik jullie ga geven, weet ik zeker dat het een stukje makkelijk wordt en dat het je gaat lukken om gemotiveerd te blijven! En zelfs als het niet lukt, vergeet dat niet dat het ook oké is om terug te vallen. Accepteer dit moment en kies daarna weer bewust om weer de draad op te pakken want je was zo super bezig.

1. Maak een doelen

Ja, het is even een klusje maar maak meerdere. En maak vooral een realistische doelen! In één maand 10 kilo afvallen is natuurlijk niet realistisch maar juist demotiverend want dat gaat je (op een gezonde manier) never nooit niet lukken. Maak een duidelijk einddoel waarin je je einddoel kunt opdelen in kleinere tussendoelen. Zo is 10 kilo in één maand niet realistisch maar het zou wel een mooi einddoel zijn met als kleinere tussendoelen om 0,5 kg per week af te vallen. Dit maakt het ook een stuk leuker want elke keer als je een tussendoel bereikt hebt, geeft dit je extra motivatie om door te gaan omdat je een stuk dichter bij je einddoel, je overwinning, komt!
Oh, en vergeet natuurlijk ook niet om jezelf te belonen wanneer je een tussendoel hebt gehaald want het is super knap dat het lukt en dat mag zeker beloond worden!

2. Verwenmoment

PIZZA, PATAT, CHOCOLADE? Komt u maar door! Zorg altijd dat je een verwenmomentje per week inplant. En nu denk je natuurlijk; uh, gaat dit mijn progressie niet in de war schoppen? NEE! Daarvoor leren we juist het balanceren en variëren. Daarbij heb je het ook echt nodig om af en toe eens even lekker wat te snacken want hierdoor ervaar je veel meer vrijheid in je voedingspatroon en heb je niet het gevoel dat je bepaalde producten uit je leefstijl moet ‘bannen’.
Zelf probeer ik het verwenmomentje altijd in het weekend te plannen omdat je dan vaak toch wat meer tijd hebt voor leuke dingen met je gezin of vrienden. Ik vind het dan persoonlijk makkelijker dat ik op die momenten wat losser kan zijn qua voeding en drankjes.

3. Zorg dat iedereen op de hoogte is

Dit klinkt misschien een beetje gek maar laat juist iedereen weten dat je bezig bent met afvallen. Zeg het tegen je familie, vrienden, vriendinnen, je werk, gewoon iedereen! Dit helpt echt! Bewust of onbewust gaan mensen er meer rekening mee houden en brengen ze je minder snel in verleiding om toch dat extraatje te nemen. En ik weet als geen ander, er is soms niks lastiger dan nee moeten zeggen en sterk zijn tegenover bijvoorbeeld je familie of vriendinnen wanneer hun lekker wijntjes en chipsjes aan het wegwerken zijn. Dus laat iedereen weten waar je mee bezig bent, dat maakt het echt makkelijker!

4. Doe alle boodschappen in één keer

Plan een vaste dag in voor het doen van de boodschappen en zorg voor een duidelijk boodschappenlijstje. Dit houdt in dat je dus van te voren moet gaan plannen wat je in die week wilt gaan eten zodat je dit ook allemaal in één keer kunt halen. Haal dan ook alleen wat op je lijstje staat en skip de lekker aanbiedingen, negeer de loerende broodjes en sla de gang met de wijn over.
Wanneer je al je boodschappen in één keer doet en dus alleen de boodschappen hebt gedaan die op je lijstje stonden, kom je thuis veel minder in de verleiding om te gaan snacken en iets extra’s te pakken want het is er niet. Natuurlijk is dit makkelijker gezegd dan gedaan, helemaal wanneer je nog een paar extra eters thuis hebt maar bedenk je dat dat het ook voor hun goed is als er minder te snaaien thuis is. Daarnaast kun je ook manlief of de kids zelf nog in het weekend o.i.d. naar de supermarkt laten gaan om dan zelf hun snacks voor het weekend uit te laten kiezen. Dank om jij niet extra in de verleiding en hoef je daarin ook geen keuzes te maken.

Deze vier tips hebben mij toentertijd echt super geholpen en eigenlijk pas ik ze nog steeds toe in mijn dagelijks leven. Er zijn natuurlijk nog veel meer tips maar dit waren voor mij echt de toppers.
En om het nogmaals duidelijk te maken: YOU CAN DO THIS!!!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *