WATERMELON SUGAR HIGH

Suiker, de grootste ellendeling tijdens het afvallen. Bijna overal zit wel suiker in en het valt bijna niet te vermijden uit je voedingsschema. Ook is de onderscheid tussen gezonde en ongezonde suikers is steeds moeilijker te maken. In deze blog ga ik wat dieper in op de suikers en waarom wij dit nou wel of niet nodig hebben.

SUGAR BABY

Suiker of sacharose is een zoete stof, die van nature voorkomt in voedingsmiddelen zoals fruit, maïs, suikerriet en suikerbiet. Suiker uit suikerriet en suikerbiet wordt ook wel kristalsuiker genoemd. Suiker behoort tot de koolhydraten.
Suiker levert wel energie, maar voorziet je lichaam niet van de nodige vitamines, mineralen en vezels. Een van de grootste misverstanden die men maakt is dat men denkt dat alle suikers hetzelfde zijn. Toch is dat niet waar: glucose kun je ook op een andere manier binnen krijgen, namelijk via koolhydraten. Alle koolhydraten die we eten worden uiteindelijk omgezet naar suikers.

Ons lichaam heeft brandstof nodig om te functioneren. Daarom halen we onze energie uit vetten of koolhydraten. Aangezien koolhydraten een verzamelnaam is voor een grote groep stoffen, zitten daar ook nog andere dingen in. Dat hebben we dus nodig om ons lichaam te laten functioneren, ook de suikers die uiteindelijk worden omgezet. Dat is de reden waarom wel koolhydraten nodig hebben.
Groeten, fruit, pasta en rijst zijn dus noodzakelijk. Alleen wat niet alle fabrikanten zeggen is dat sommige producten geraffineerd zijn. Geraffineerde producten hebben we namelijk NIET nodig.

Als ik nu toch een vergrootglas pak op de koolhydraten, kunnen we de koolhydraten opdelen in twee soorten: snelle koolhydraten (frisdrank en snoep) en natuurlijke koolhydraten (groente en fruit).Snelle suikers worden omgezet in je lichaam tot glucose. Snelle suikers zitten meestal in bewerkte producten met weinig vitamines, vezels en mineralen. Ze geven je minder snel een verzadigd gevoel. Deze snelle suikers zijn te vinden in bijvoorbeeld koek, snoep, cake, enzovoorts.

SUGAR RUSH

Vaak krijg ik te horen dat mensen het erg moeilijk vinden om de suikers te laten staan. Ze zeggen wel eens: ik denk dat ik verslaafd ben aan de suikers. Maar kan dit eigenlijk wel? Kun je verslaafd zijn aan suikers? Ook hier kan ik makkelijk antwoord op geven: NOPE!
Suiker activeert net als drugs en vet, maar ook mooie muziek of sporten, het beloningscentrum in je hersenen. Het zorgt voor de stof dopamine, wat een prettig gevoel geeft. Maar in tegenstelling tot bij het stoppen van bijvoorbeeld alcohol of drugs, krijg je bij het stoppen met suiker GEEN onthoudingsverschijnselen en is het niet nodig om continu hetzelfde prettig gevoel te ervaren. We kunnen dus niet spreken van een verslaving aan de stof suiker. Wel is het zo dat we beloond worden met een prettig gevoel als we eten, waardoor we gemotiveerd zijn om te eten. Hierdoor eten we soms meer dan dat eigenlijk nodig en gezond is.

SUGAR EXIT?

Eigenlijk kunnen we dus zeggen dat we de natuurlijke koolhydraten ofwel suikers, wel nodig hebben om te kunnen blijven functioneren omdat zij ons voorzien van vitamines, vezels en mineralen. Het is wel erg slim om de snelle koolhydraten te laten staan omdat zij geen verdere toevoeging geven aan ons lijf: ze zijn niet gezond, zorgen er niet voor dat wij ons vol voelen en bevatten ook maar weinig mineralen.
Wanneer je dus wilt gaan afvallen, is handig om bewuster te gaan kijken naar wat je kookt in de supermarkt en opzoek te gaan naar de ‘niet-geraffineerde’ producten, ook is het handig om producten te pakken waar geen extra suiker aan toe is gevoegd! Dit zal al heel veel effect hebben op je lichaam.

Natuurlijk is het niet zo dat je nu nooit meer mag genieten van een lekker koekje, snoepje of taartje. Dit heeft je lichaam misschien niet nodig, maar dit is wel goed voor je geestelijk gemoedsrust. Ik zie deze dingen nu als een beloning en dat heeft veel effect bij mij!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *