Hoe overleef je Pasen?!

Dit weekend is het weer Pasen. Pasen staat voornamelijk bekend om (heel veel) chocolade en gesuikerde hapjes. Maar hoe pak je dit aan als je bezig bent met afvallen? In deze blog ga ik jullie een aantal tips geven.

Pasen heeft de laatste jaren een andere vorm gekregen. Als ik kijk naar hoe ik Pasen vierde toen ik klein was, ging dit altijd gepaard met een uitgebreid ontbijt met een gekookte eitjes erbij, de bekende wedstrijd wie de meeste eieren op kon en natuurlijk de jacht naar de paaseitjes!

Tegenwoordig lijkt het wel bijna op kerstmis. Als we alleen al in de supermarkt kijken kunnen we niet uit onder de overheerlijke suikerbroden, heerlijke taarten, gourmet schotels en nog veel meer. Oftewel : nog meer  verleidingen.
Hoe kun je hier nou het beste mee omgaan ?

Ik maak hier altijd drie keuzes in namelijk :

  1. bewuste keuzes maken
  2. je houden aan je dieet
  3. jezelf heerlijk laten gaan.

 

1. Misschien wil je jezelf nog niet helemaal laten gaan omdat je bang bent dat je doorslaat of wat de weegschaal de volgende dag aangeeft ( laten we wel even duidelijk maken dat je 3500 kcal extra moet eten om een halve kilo vet aan te komen). Dan kun je dus het beste kiezen voor de midden weg. Je gunt jezelf een aantal lekkere hapjes zoals bijvoorbeeld een paar paaseitjes en een lekker toetje. Voor de rest doe je rustig aan en sla je niet door tijdens het eten van het stokbrood en ga je niet volledig los met het gourmetten ( kies bij het gourmetten dan voor kip, biefstuk, varkenshaas etc.)

2. Je houdt je aan je dieet en laat alle chocolade eitjes, lekkere broodjes, salades, gourmet schotels etc. staan. De volgende dag voel je je niet schuldig en weet je zeker dat je nog sterker in je schoenen staat dan dat je al deed!

Kleine tip: probeer Pasen dan thuis te vieren. Zo kun je zelf rekening houden met de boodschappen en wat er dus op tafel gezet wordt. Hierdoor maak je de verleiding voor jezelf kleiner.

3. Het kan zijn dat je je doelen al bijna hebt bereikt en dat je van jezelf heel goed weet dat je, na een dag gezondigd te hebben, de draad weer kunt op pakken. Dan zou ik zeggen: geniet voluit van al het lekkers en voel je nergens schuldig over!

Als ik kijk naar mijzelf, ben ik een combinatie van 1 en 3. Ik kies eigenlijk altijd voor bepaalde dingen die ik wel neem. Zo vind ik bijvoorbeeld stokbrood en toetjes heerlijk. Hier kies in dan ook altijd voor en neem ik dan ook lekker ruim in. Daar tegenoverstaand laat ik de paaseitjes liggen en neem ik wat minder vlees tijdens het gourmetten. Zo houd ik voor mijzelf de balans en voel, ook ik, mij minder schuldig na een dagje lekker snoepen.

Ook heb ik nog een aantal tips voor jullie om de Paasdagen wat makkelijker te maken:

  1. Probeer alles op één dag te plannen. Zo geef je maar één dag toe aan al het lekkers en kun je makkelijker weer de draad oppakken.
  2. Zorg dat je die dag wat extra beweging krijgt. Ga, wanneer je een hond hebt, een extra rondje wandelen met de hond of vraag aan je familie of zij mee gaan om een stukje te wandelen. Je kunt er ook voor kiezen om ‘s ochtends nog eerst even een uurtje te gaan sporten
  3. Zorg ervoor dat je de gehele dag voldoende water drinkt. Dit zorgt ervoor dat de maag gevuld is waardoor je jezelf minder laat gaan.
  4. Eet voordat je aan tafel gaat een schaaltje yoghurt of een bakje rauwkost. Hierdoor zal je minder eten van al het lekkers aan tafel.
  5. Eet de dagen voor Pasen gezonder en laat al wat vaker een snack staan. Zo zorg je ervoor dat je meer kcal overhoudt voor het weekend zodat je minder hoeft na te denken over wat je allemaal neemt.

Maar het alle belangrijkste is natuurlijk dat je gewoon geniet! Het is echt niet erg om een keertje te zondigen en om een keer wat meer kcal binnen te krijgen dan normaal. Dit kan er juist voor zorgen dat je het weer langer volhoudt!

Dus vrolijk Pasen lieve lezers en geniet!

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *