FRUIT – EEN DIK MAKER?

De laatste tijd hoor ik vaak dat mensen ‘bang’ zijn om fruit te eten want van fruit kun je wel eens dik worden. De eerste keer dat ik dit hoorde viel ik nog net niet van verbazing van mijn stoel. Hoe in godsnaam is dit ooit in de wereld gekomen?!

Dus om maar gelijk met de deur in huis te vallen: NEE, van fruit wordt je ABSOLUUT niet dik! Alle verhalen die je bijvoorbeeld over bananen en druiven hebt gehoord en dat je daar dik van kunt worden zijn dus NIET waar. Je komt alleen aan als je meer calorieën eet dan dat je verbruikt, dit heeft dus niks met fruit te maken.
Nu denk je natuurlijk: maar in fruit zitten toch suikers? En van suikers word je dik toch? Nee, ook niet! Van suikers wordt je niet dik. Ook hiervoor geldt: je komt aan als je meer eet dan dat je verbruikt. Het maakt dus niet uit dat de calorieën uit suikers, koolhydraten, vetten of eiwitten komt.

IN FRUIT ZIT TOCH VEEL SUIKER?

In fruit komen van nature suikers voor. Fruit bevat onder andere glucose, sucrose en fructose. Doordat het natuurlijk suiker is, denken veel mensen dat het minder schadelijk is dan bijvoorbeeld een schepje suiker maar dit is niet waar. Ons lichaam kan geen onderscheid maken tussen natuurlijke en onnatuurlijke suikers.
Toch worden de suikers uit fruit minder snel op genomen dan andere vormen van suiker. Door de hoge hoeveelheid vezels in fruit stijgt onze bloedsuikerspiegel veel minder snel. Dit houdt dus ook in dat de suikers uit een rijpe banaan of ananas sneller worden opgenomen dan die uit een appel of aardbei.
En natuurlijk klopt het dat het ene fruit meer calorieën bevat dan het andere maar vergeet dan ook niet dat ze veel verschillen in o.a. vitamines en mineralen die je lichaam ook nodig heeft. Door te blijven variëren in je keuzes, zorg je dus voor een gebalanceerde inname van zowel suikers als calorieën waardoor dit alleen maar een positief effect heeft voor je lichaam en jij je dus niet druk hoeft te maken of je die banaan nou wel of niet mag eten!

AL HET FRUIT OP EEN RIJTJE

Fruit soort:

Banaan: 124 kcal
Mango: 116 kcal
Appel: 81 kcal
Peer: 72 kcal
Sinaasappel: 66 kcal
Kiwi: 45 kcal
Mandarijn: 25 kcal
Grapefruit: 82 kcal
Nectarine: 67 kcal
Kiwi: 46 kcal

Per 100 gram:
Blauwe bessen: 75 kcal
Frambozen: 68 kcal
Kersen: 64 kcal
Ananas: 60 kcal
Druiven: 78 kcal
Meloen: 48 kcal
Watermeloen: 37 kcal
Aardbeien: 36 kcal

HOEVEEL FRUIT TIJDENS AFVALLEN

Voor volwassen geldt het advies om rond de 200 gram fruit per dag te eten. Dit komt ongeveer neer op 2 stuks fruit per dag. Probeer hier zoveel mogelijk in te variëren want zo krijg je alle voedingsstoffen uit de verschillende soorten fruit binnen. Het is ook niet erg om een keertje op 3 stuks fruit per dag te eten omdat fruit veel vitamines en mineralen bevat en het ALTIJD gezonder is dan koek en snoep.

Dus als conclusie valt te zeggen:
Van fruit wordt je ABSOLUUT niet dik en je mag dus gerust van je banaantje, appel, peer of wat dan ook genieten! Ik zou zeggen, eet er vandaag zelfs eentje extra, gewoon omdat het kan en mag!