CALORIEËN TELLEN, JA OF NEE ?

Joe, weet je wel hoeveel calorieën daarin zit? Weeg jij echt alles af? Weet je nu ook precies hoeveel calorieën alles bevat? Waarom zou je dat doen, vind je dat niet een beetje obsessief?

Dit zijn vast vragen die jij jezelf stelt of die een ander jou stelt wanneer je aangeeft dat jij je calorieën telt. Ik denk dat het onderwerp calorieën tellen ook het grootste discussiepunt onder de gewichtscoaches is en dat iedereen dit anders aanpakt. De één vind het onzin, de ander vindt het ideaal. Ik val onder die laatste!
Natuurlijk vind ik het soms ook strontvervelend dat ik elk ding moet/wil afwegen en denk ik soms: ‘laat maar’. Maar toch heeft voor mij veel effect. Ik zie namelijk wat ik eet en ik zie hoeveel of juist hoe weinig bepaalde producten bevat. Dit zorgt ervoor dat het voor mij realistischer wordt wat ik eet en dat ik juist van sommige dingen wel wat meer kan nemen omdat het toch niet zoveel calorieën bevat.

WAT WERKT VOOR JOU

Er zijn veel verschillende methodes die je kunt inzetten om een bepaald resultaat te halen. Zo kun je diëten volgen die uitgaan van in precies innemen van de juiste hoeveelheid koolhydraten, eiwitten, vetten, enzovoort., diëten die per dag uitgestippeld zijn en jezelf dus niets meer hoeft uit te reken of zoals bij EET&WEET een voorbeeldschema met de mogelijkheid tot zelf aan passen maar dan ook zelf uitrekenen.

WHY DO WE DO THIS SH*T

Voor veel mensen is het tellen van calorieën echt niet ideaal. Ze denken er stress van te ervaren en zijn bang dat ze een totale controlefreak worden. Dit snap ik heel goed en dat is natuurlijk ook absoluut niet de bedoeling. Het gaat er ook om dat je kijken naar het totaal plaatje.
Het tellen van de calorieën is onderdeel van de bewustwording van wat je eet en is onderdeel van het maken van bewuste keuzes.
Stel dat je een erg intensieve dag hebt gehad en je wilt jezelf graag belonen met een lekkere plak cake of een koekje (want dat heb je wel verdiend), maar je hebt totaal geen idee hoeveel kcal dit oplevert. Door dit te gaan berekenen en hier bewuster meer om te gaan, leer je dat bepaalde dingen erg veel calorieën bevatten en dat deze dus een negatief effect op je doel kunnen hebben. Hierdoor leer je jezelf belonen met gezondere dingen waardoor je op een geven moment het tellen van de calorieën weer losser kunt laten omdat je bewust bent van wat er in bepaalde producten zit en wat juist wel/niet goed is.

Het is dus eigenlijk een soort bewustwordingstraining en een eye-opener. Je wordt bewuster van wat je in je mond stopt omdat je weet wat het bevat aan kcal. Daarnaast geeft het soms ook meer houvast, vooral als je zelf je voedingsschema gaat maken. Je weet wat bepaalde producten dan bevatten en kunt bijvoorbeeld kiezen voor 3 rijstwafels of voor één koekje. Het wordt dus soms ook makkelijk om jezelf te belonen met iets lekkers omdat je weet dat je nog ‘ruimte’ over hebt voor dit soort dingen.

GEEN OBSESSIE

Het tellen van calorieën mag nooit een obsessie worden. Daarom is het ook van belang dat, wanneer je bijvoorbeeld met je werk uiteten gaat, dat je dit ook gewoon gaat doen. Natuurlijk weet je dan niet precies wat je eet en wat je binnen krijgt, maar dat is heus voor een keer niet erg! Je weet, of je nou wel of geen calorieën telt, dat in een pizza meer kcal zit dan in een stukje vis. Je kunt dus dan alsnog bewust keuzes maken, zonder dat je dit exact kunt uitrekenen. Ennnn, het is ook heel belangrijk om soms juist even voor die pizza te gaan! Je moet ook jezelf blijven belonen en je zelf af en toe eens een keer wat gunnen. Hierdoor is het makkelijker om een dieet of voedingsschema vol te houden.

Het heeft allemaal te maken met balans! Zoals vaak wordt gezegd: ‘balance is the key to succes’. En dat geldt ook voor een gezond lijf!